Recenzia: CD RonN presents Johnnie Shepperd

Two Way Connection To The Blues

johnnieshepperd1Ani po 25 rokoch, ktoré uplynuli od prelomového roku 1989, nie je vôbec bežné, aby našim muzikantom a spevákom vychádzali zvukové nosiče v zahraničí. Z bluesovej scény sa to podarilo doteraz len slovenskému bluesmanovi Ľubošovi Beňovi, ktorému vyšlo cédečko v Nemecku a dokonca nahrával aj v USA. No a teraz tu máme CD novinku s názvom RonN presents Johnnie Shepperd – Two Way Connection To The Blues, ktorú začiatkom januára vydalo nemecké vydavateľstvo QC Music Label. RonN je čierny americký spevák Ron Nehemiah Ringwood a tým Johnnie Shepperdom nie je nik iný ako gitarista Ján „Janči“ Pásztor zo Štúrova.

S Jančim som sa zoznámil pred rokmi, keď ešte hrával s Canned Heat Revival Bandom z Nových Zámkov. Už vtedy bol výborným gitaristom so silným bluesovým feelingom. Neskôr sme sa stretávali na rozličných festivaloch, to už hral s jeho vlastným Johnnie Shepperd Bandom a väčšinou sprevádzal hostí zo zámoria, teda Afroameričanov. Napríklad bývalého speváka slávnej americkej kapely Tower Of Power Huberta Tubbsa, ďalej harmonikára a speváka Keitha Dunna či ďalšieho čierneho harmonikára a speváka Errola Lintona. Ten bol zasa z Veľkej Británie podobne ako speváčka Melissa James. Johnnie bol aj členom medzinárodnej kapely Mississppi Grave Diggers, ktorá hrala s US speváčkou Karen Carroll. V čerstvej pamäti mám aj vynikajúci koncert americkej speváčky Dorey Lin Lyles, ktorú Johnnie Shepperd predstavil v novembri minulého roka slovenskému publiku na festivale Jazz Blues Jamboree v Nových Zámkoch a nemal by som zabudnúť samozrejme ani na už spomínaného speváka Rona Ringwooda, s ktorým Johnnie exceloval roku 2008 na festivale Living Blues v Bratislave. A práve priateľstvo s Ronom Ringwoodom vyústilo do nahrania spoločného albumu Two Way Connection To The Blues, čo by sa dalo preložiť ako „Obojsmerné pripojenie k bluesu“. Na novinke je 11 skladieb, ktorých texty si môžeme prečítať na vloženom plagáte. Medzi nimi sú aj dve spoločné kompozície Rona Ringwooda a Johnnie Shepperda (I´m So Black ´Til I´m Blue a Eyes On The Prize), v ktorých spevák nezaprie svoje gospelové korene a Janči Pásztor zasa svoju obľubu zvuku Fender gitár.

Johnnie-Shepperd Johnnie-Shepperd

Novinka je skutočne medzinárodná

Okrem Rona Ringwooda a Johnnie Shepperda môžeme na nej počuť aj basistu Szilárda Pszotu a bubeníka Attilu Varjú z Johnnie Shepperd Bandu a hosťujúcich maďarských hudobníkov, klávesákov Dani Szebényiho a Gábora Gyöngyösiho a basgitaristu Attilu Herra. Jednotlivé skladby nahrávali v rozličných štúdiách na Slovensku, v Maďarsku a v Nemecku a o konečný mastering sa postaral známy bluesrockový gitarista a producent Steve Saluto v jeho Inputlevel Studiu v Taliansku. Na nahrávkach samozrejme dominuje sýty Ronov hlas, ktorému sekunduje najmä Johnnieho gitara s veľmi pekne vystavanými sólami a typickým tónom jeho Fender gitary.

Ponuka nového cédečka je celkom pestrá. Okrem už spomínaných vlastných kompozícií a prebratých skladieb od Billa Withersa, Alberta Collinsa, Lowella Fulsona, B.B.Kinga a Alberta Kinga je tu aj niekoľko bluesových štandardov (Smokestack Lightning, Backdoor Man), o ktorých sa nedá povedať, že sú to bežné covery. Vo väčšine prípadov si obaja hlavní protagonisti vybrali z nich presne v duchu bluesovej tradície len kúsok melódie či textu a doplnili ich o svoj vklad. Opierali sa pritom síce o tradičné bluesové korene s prímesou gospelu a soulu, no osviežili ich aj modernejšími vyjadrovacími prostriedkami z oblasti funku a rocku a musím povedať, že to znie veľmi prirodzene a kompaktne. Organizátori festivalov a koncertov na Slovensku by mali zbystriť pozornosť.

Už teraz sa teším, keď RonN predstaví Johnnie Shepperda aj naživo. Moje tipy: Bending Like A Willow Tree, I´m So Black Till I´m Blue.

Január 2014