Reportáž o filme Respect a Aretha Franklin

O živote kráľovnej soulu

Keď som sa dozvedela, že do kín mieri film Respect o americkej speváčke Arethe Franklin (25. 3. 1942 – 16. 8. 2018), spomenula som si okamžite na jej hosťovanie v hudobnej komédii The Blues Brothers, kde v úlohe majiteľky reštaurácie spievala svojmu manželovi, ktorého stvárnil hudobník Matt „Guitar“ Murphy, svoju pesničku Think. Pri sledovaní tejto scény som si bola istá, že Arethin zvučný hlas s impozantným rozsahom, spevácke umenie a nezastaviteľný drajv si zaslúžia veľký rešpekt. Nenadarmo ju jej obdivovatelia volali kráľovná soulu a nenadarmo bola pesnička Respect jedným z jej najväčších hitov.

Aretha Franklin bola nielen speváčkou, ale aj skladateľkou pesničiek, klaviristkou, producentkou a aktivistkou za občianske práva. Dosiahla svetovú slávu a pýšila sa mnohými úspechmi. Bola hviezdou, ktorá spievala pred tisícovým publikom v známych koncertných sálach. Počas svojho života získala dvadsať cien Grammy. Vo svojich pesničkách bravúrnym a pôsobivým spôsobom spájala rhythm and blues a gospel, a preto si svoj hudobný kráľovský titul plným právom zaslúžila.

Film Respect (2021) je americká životopisná hudobná dráma. Režírovala ju Liesl Tommy, autorkou scenára je Tracey Scott Wilson a hudbu k tomuto filmu vytvoril Kris Bowers. Film sa dostal do kín v USA 13. augusta 2021 po viacnásobnom odklade, spôsobenom pandémiou koronavírusu. V hlavnej úlohe sa predstavila Jennifer Hudson, čo schválila ešte samotná Aretha Franklin. Jennifer Hudson v roku 2007 získala Oscara ako najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe (za film Dreamgirls). Je tiež speváčkou, ktorej boli udelené dve ceny Grammy. Arethu Franklin v detskom veku stvárnila vo filme Respect mladučká herečka a speváčka Skye Dakota Turner. Ďalej v ňom účinkuje napríklad Forest Whitaker (v roku 2006 bol ocenený Oscarom ako najlepší herec v hlavnej úlohe za film Posledný škótsky kráľ) v úlohe C. L. Franklina, otca Arethy Franklin, speváčka Mary J. Blige v úlohe speváčky Dinah Washington či Marlon Wayans ako Ted White, Arethin násilnícky manžel a manažér.

Príbehy o hudbe a o ľuďoch s ňou spojených inšpirované skutočnosťou mám rada, a tak som sa po dlhej dobe 18. augusta 2021 vybrala do seredského kina na film Respect. Kino mi poskytlo pekný divácky zážitok, veď je digitalizované, širokouhlé a moderne ozvučené. Ale, samozrejme, najdôležitejší bol samotný film. Jeho dej sa začína v 50. rokoch minulého storočia v Detroite, keď Aretha (svojimi blízkymi zvaná Ree) už ako malé dievča spievala v kostoloch (jej otec bol veľmi oduševneným a známym kňazom) a na večierkoch, ktoré usporadúval jej otec vo svojom dome a ktoré navštevovali mnohé slávne afroamerické osobnosti.

Aretha svojím spevom všetkých uchvátila. C. L. Franklin bol veľkým stúpencom hnutia za občianske práva Afroameričanov a Aretha sa s týmito ideami stretávala od detstva. Jej rodičia spolu nežili, no ona ich mala obidvoch veľmi rada a obdivovala ako otca, tak aj mamu, ktorá bola speváčka a klaviristka. Vo filme je pekná scéna, ako sa Aretha a jej mama Barbara Siggers Franklin pri klavíri zhovárajú vo forme speváckeho duetu. Mama jej vtedy povedala: „Tvoj hlas patrí len Bohu.“
Arethino detstvo nebolo ani zďaleka idylické. Stala sa obeťou sexuálneho zneužívania (svoje prvé dve deti mala vo veľmi mladom veku) a musela sa vyrovnať so skorou smrťou svojej mamy. Rodinný priateľ, gospelový spevák, klavirista a skladateľ James Cleveland, jej vtedy prízvukoval: „Hudba ťa zachráni.“

Film je plný emotívnych momentov a zachytáva hlavne Arethinu búrlivú mladosť. Dobrým priateľom jej otca bol i Martin Luther King Jr., baptistický duchovný a aktivista, veľmi významný hovorca a líder hnutia za občianske práva. Aretha sa tiež stala aktivistkou. Jej najväčšími láskami boli však i naďalej hudba a spev. V 60. rokoch si už naplno budovala kariéru, spočiatku s prevzatými skladbami. Mnohí producenti s ňou chceli spolupracovať a veľkú lekciu jej dala rodinná priateľka Dinah Washington, ktorá sa raz na ňu prudko oborila, keď Aretha spievala jej pesničku. Poradila jej, že potrebuje vlastné hity, ktoré jej sadnú.

Aretha sa proti otcovej vôli dala dokopy s Tedom Whiteom. Manželstvo bolo turbulentné a Aretha napokon tento vzťah so žiarlivým násilníkom ukončila, lebo neprospieval jej zdraviu ani kariére. V hudobnej oblasti sa jej nesmierne darilo, no začala mať psychické problémy. Veľkou ranou osudu pre ňu bola vražda Martina Luthera Kinga Jr. Veľmi emotívne zaspievala na jeho pohrebe.

Aretha upadla do depresií, ktoré sa snažila „liečiť“ alkoholom a veľkým množstvom práce. Aj na koncertoch napokon bolo vidno, že zďaleka nie je v poriadku. Keď už bola na dne, zachránila ju vidina: doma k nej prišla jej mama, objala ju a vzala jej fľašu s alkoholom z rúk. Pritom jej spievala spirituál Amazing Grace. Vďaka viere sa Aretha spamätala. Rozhodla sa natočiť live album gospelov, ktorý aj produkovala. Vyšiel v roku 1972 pod názvom Amazing Grace. Stal sa najúspešnejším albumom v jej kariére a najpredávanejším live gospelovým albumom všetkých čias.

Vo filme Respect samozrejme zazneli mnohé veľké hity Arethy Franklin. Okrem toho, ktorý dal názov filmu, to boli napríklad aj I Never Loved A Man (The Way I Love You), (You Make Me Feel Like) A Natural Woman, Chain Of Fools, Think, I Say A Little Prayer či Ain´t No Way. Film prezradil mnohé podrobnosti z Arethinho súkromného života i hudobnej kariéry, ktoré boli nerozlučne previazané. Napriek tomu, že trval 145 minút, rozhodne som sa pri ňom nenudila. Zaujal ma dej i presvedčivé herecké a spevácke výkony. Film bol v pôvodnom znení s českými titulkami, takže to bola pre mňa taká malá lekcia angličtiny.

V závere filmu povedal Arethe otec: „Dokážeš čokoľvek, Ree.“ Ako mnoho filmov o významných osobnostiach, je film Respect o striedaní vzletov a pádov v živote a o prekonávaní tráum a ťažkostí. Ak poslúži niekomu ako životná motivácia, je to jeho dôležitá pridaná hodnota.

Ružena Šípková
25/09/2021