Recenzia: CD J. Shepperd Band with D. Lin Lyles – Getaway

Blues ovplyvnený soulom a funky

Už som sa obával, že rok 2017 sa zapíše do slovenskej bluesovej histórie ako najchudobnejší na nové nahrávky. Našťastie som sa mýlil. Koncom novembra sa objavili až tri nové cédečká – ďalšie pokračovanie výberu Bluesová spoločnosť, tentoraz s číslom 13, novinka dua Ľuboš Beňa a Bonzo Radványi – Slovak Blues Project a nové CD Johnnie Shepperd Bandu so speváčkou Dorrey Lin Lyles – Getaway. Všetky tri prišli práve včas na predvianočný trh, lebo ja si ešte stále myslím, že na rozdiel od rozličných darčekov na jedno použitie, kniha alebo hudobný nosič je tým najkrajším a nadčasovým vianočným darčekom, ku ktorému, ak vás zaujme, sa môžete kedykoľvek vrátiť. A ja sa teraz veľmi rád vrátim k CD Getaway, ktoré sa mi z trojice noviniek dostalo do prehrávača a uší ako prvé.

Album Johnnie Shepperd Band with Dorrey Lin Lyles – Getaway je súčasný blues ovplyvnený soulom a funky

Keby som nevedel o koho ide, povedal by som: americká kapela s výbornou speváčkou. No umelecké meno Johnnie Shepperd už dlhé roky užíva slovenský gitarista Janči Pásztor zo Štúrova, ktorý v predchádzajúcich rokoch spolupracoval nielen s harmonikárom a spevákom Errolom Lintonom či speváčkou Melissou James z Veľkej Británie ale aj s mnohými umelcami zo zámoria, vrátane bývalého speváka slávnej americkej kapely Tower Of Power Huberta Tubbsa a harmonikára a speváka Keitha Dunna. Johnnie bol aj členom medzinárodnej kapely Mississippi Grave Diggers, ktorá sprevádzala dnes už nebohú americkú speváčku Karen Carroll a pred štyrmi rokmi nahral s US spevákom Ronom Ringwoodom dokonca spoločný album Two Way Connection To The Blues.

Tentoraz sa Johnnie Shepperd predstavuje na CD Getaway spolu s vynikajúcou americkou speváčkou Dorrey Lin Lyles a samozrejme aj so svojim bandom. Je to vlastne autorský a tak trochu aj rodinný album, lebo Johnnieho manželka Annamaria prispela na jednu zo skladieb ako vokalistka a fotografie na obale pochádzajú od ich syna Adama. Novinka obsahuje okrem výbornej verzie starého hitu I´ve Got To Use My Imagination od americkej vokálnej skupiny Gladys Knight & the Pips deväť skladieb z pera Johnnie Shepperda, ku ktorým anglické texty napísala Dorrey Lin Lyles.

Je to veľmi vyrovnaná ponuka, i keď dostatočne pestrá, z ktorej spomínaná hitovka vôbec nevytŕča. Celý album by sa dal charakterizovať slovami: súčasný blues ovplyvnený soulom a funky. O aranžmány sa postarali autori spolu s členmi kapely, vynikajúcimi inštrumentalistami, ktorí dostali v jednotlivých skladbách dostatočný priestor a ako spolutvorcovia sa výrazne podpísali na výslednom zvuku. Poslucháča od prvého okamihu zaujme na naše pomery jedinečne dynamická a presná súhra rytmiky (bubeník Péter Vadász a basgitarista Attila Herr), nad ktorou dominuje nádherný a presvedčivý hlas Dorrey Lin Lyles a typický tón Johnnieho Fender gitary, ktorého veľmi pekne vystavané a invenčné sóla sa striedajú so sólami a nádhernú atmosféru dotvárajúcim sprievodom maďarského organistu a klavíristu Gábora Gyöngyösiho.

Možno mi v niektorých skladbách chýba výraznejší melodický nápad a nie som nadšený ani obalom, ale tieto chybičky krásy nemôžu znížiť hodnotu nového CD Getaway, ktorého slovenský preklad názvu neznamená únik či útek pred životnou realitou, tej je v textoch ozaj dosť, ale únik pred nekvalitou a každodenným znečisťovaním sluchovodov do kráľovstva dobrej hudby. Dúfam, že nový album si všimnú aj rádiá a organizátori festivalov a Jančimu sa v najbližšej dobe podarí uskutočniť spolu s Dorrey Lin Lyles aj niekoľko koncertov na Slovensku, na ktorých zahrá poslucháčom skladby z CD aj naživo.

Moji favoriti okrem My Imagination: Starting Over, Loneliness, Home Where´s Your Love a Traveling Alone.

December 2017