Recenzia: CD Bluesweiser

Dlho očakávaný album "StreDnutie" u Fausta

Bluesweiser CDDlho očakávané cédečko cédečko kapely Bluesweiser s hlavou mytologickej Medúzy na obale a slovnou hračkou v názve otvára síce skladba „Čiernobiele blues“, no v žiadnom prípade sa nedá o novinke hovoriť ako o hudobne čiernobielej. Tak ako sme už u Bluesweiseru zvyknutí, ponúka dosť pestrú zmes bluesu, funky, rocku a občasnej psychedélie, ba dokonca sa tam objaví aj ľudovka Beží zajáček. Samozrejme prearanžovaná. Frontman Bluesweiseru Juraj Dura Turtev okrem typického speváckeho prejavu a hry na gitare prispel v siedmych skladbách aj textársky. O ďalšie slovenské texty sa postaral Erik Ondrejička a jeden pochádza od nebohého básnika Jozefa Urbana. Ten môžeme počuť v pomalej bluesovej balade „Z toho čo bolo dávno“, ktorú si kapela požičala z repertoáru amerického bluesmana Roberta Craya. Polovica z 12 skladieb pochádza z domácej autorskej kuchyne, zvyšok tvoria prebraté skladby od už spomínaného Roberta Craya, Ry Coodera a najmä od austrálskej kapely The Mighty Reapers. Všetky so slovenskými textami.

Kapela Bluesweiser nahrala svoje nové cédečko koncom minulého roka v pražskom štúdiu Faust Records. Preto aj nesie názov streDnutie u Fausta. Podobne ako na koncertnom pódiu, aj na tomto „strednutí“ v nahrávacom štúdiu Turtevovi sekundujú obaja sólisti – Ivan Tomovič s jeho gitarovými výletmi do stratosféry a saxofónista Pavol „Doky“ Doležal, za ktorými pulzuje rytmus dvojice Elo Vojta (bicie nástroje) a Milan Bínovský (basová gitara). Samozrejme netreba zabudnúť ani na hosťujúceho Boboša Procházku, ktorý náladotvorne dofarbuje polovicu skladieb výrazným zvukom ústnej harmoniky a v jednej skladbe môžeme počuť aj samotného Fausta, teda pražského gitaristu Richarda Mádera. Trochu ma prekvapuje, že kapela na cédečko znova nahrala niektoré staršie skladby ako „Na perách rúž“ či „Psie gule“. Pravda, tie vyšli predtým len na rozličných výberoch.

Aj keď musím povedať, že štúdiová produkcia dosť obrúsila hrany jednotlivých skladieb a z nahrávok sa trochu vytratila koncertná energia, ktorou sa Bluesweiser vyznačuje na vystúpeniach, novinka jednoznačne znamená obohatenie slovenskej bluesovej scény a mám z nej celkom dobrý pocit.

Budete sa o tom môcťpresvedčiť aj sami v sobotu 25. októbra na spoločnom koncerte Bluesweiseru so skupinou Blues Mother In-Law v trnavskom Art Klube, kde sa uskutoční aj prvá prezentácia nového CD spojená s jeho krstom.

Október 2014