Recenzia: CD Bluesová spoločnosť No. 12

Prvá bluesová lastovička 2017

Nové výberové CD s názvom Bluesová spoločnosť No 12 sa dá označiť za prvú tohtoročnú lastovičku na slovenskej bluesovej scéne. Je to 12. pokračovanie „seriálu“, ktorým SBS už dlhých 20 rokov mapuje tvorbu bluesových interpretov na Slovensku. Symbolická dvanástka, ktorá má v bluesovej hudbe špeciálny význam a tradíciu, má veľkosť XXL a namiesto jedného CD sú tu hneď dve, teda dvojcédečko s veľmi pestrou ponukou 28 skladieb v podaní ôsmych interpretov. Tí pochádzajú zo súčasných ohnísk bluesového diania, zo Skalice, Šamorína, Trnavy, Nových Zámkov a z Bratislavy.

Nový album Slovenskej bluesovej spoločnosti s názvom Bluesová spoločnosť No 12

Jurajovi Turtevovi, producentovi novinky (aj keď to v booklete nie je uvedené) sa podarilo na CD dostať oba minuloročné objavy na bluesovej scéne – záhorácky Slovak Blues Project a bluesrockový P. P. Band zo Šamorína. K nim pripojil spevácku stálicu Silviu Josifosku, ktorá v poslednom čase vďaka novej kapele Blues Laboratory chytila druhý dych, ďalej trnavských oldschool bluesmenov Mac Fraton, skupinu Joint Venture z Nových Zámkov, ktorá sa po prvýkrát predstavuje aj s vlastnými skladbami, šamorínskych bluesrockerov The Butchers, akustického, po slovensky spievajúceho folkového pesničkára Jána Hurtíka z Prievidze a bratislavskú kapelu Radio Luxembourg.

Ako to už na takýchto výberoch býva, úroveň je dosť rozkolísaná. Novinka ponúka po štyroch interpretoch na každom CD, z ktorých zasa každý ponúka 3-4 skladby. Štúdiové nahrávky striedajú „live“ nahrávky z koncertov, verzie prebratých skladieb vlastná tvorba. Väčšinou znie angličtina a slovenčinu počuť iba zriedka. Potešujúca je inštrumentálna zdatnosť všetkých zúčastnených, len spevácky to niekde trošku pokrivkáva.

Niekto by síce mohol povedať, že menej by znamenalo viac a dvanástka Bluesovej spoločnosti by celkom pokojne vystačila s jednou polovicou interpretov alebo s menším počtom vybraných skladieb, ale na druhej strane si treba uvedomiť, že v tomto prípade nejde o komerčnú záležitosť a nový počin treba jednoznačne privítať. Nakoniec, každý poslucháč má možnosť vybrať si svojho favorita a to, čo sa mu nepáči, môže preskočiť. Pravda, aj ja by som si želal, aby sa mi niekedy dostalo do rúk výberové CD, ktoré by skutočne reprezentovalo to najlepšie čo na súčasnej slovenskej bluesovej scéne máme.

Marec 2017