V januári tohto roka sa mi dostalo do rúk cédečko Bluesová spoločnosť No. 14, ktoré, ako názov napovedá, vydala Slovenská bluesová spoločnosť. Seriálom svojich samplerov už od roku 1996 mapuje slovenskú bluesovú scénu. Pre mňa každý tento sampler predstavuje, obrazne povedané, akýsi súbor pohľadov z okna vlaku, brázdiaceho Slovensko a zastavujúceho sa na niektorých miestach, kde sa niečo zaujímavé bluesové deje. Sú to vždy pohľady pozoruhodné a podnetné. Cédečko vyšlo koncom roka 2018. Jeho dramaturgiu i úpravu obsiahleho bookletu mal na starosti Juraj Turtev. Grafiku, ktorá sa nachádza na obale, vytvoril Marcel Haščič. Autorom anglického prekladu informácií o kapelách, prezentujúcich sa na tomto CD, je Alec Carter. Masteringu sa zhostil Ivan Minárik.
Čo sa týka číselných údajov, na sampleri Bluesová spoločnosť No. 14 dostalo priestor 7 hudobných formácií. Poslucháči na ňom nájdu 20 skladieb, z toho je 7 cover verzií a 13 vlastných. 8 skladieb je v angličtine, 11 v slovenčine a 1 v maďarčine. Ako je pri sampleroch Bluesovej spoločnosti zvykom, sme i pri tomto CD svedkami presahov do iných hudobných žánrov, ako sú napríklad country a jazz. Prvým hudobným zoskupením na 14. sampleri Bluesovej spoločnosti je Mattia Müller & The Geriatrix. Mladý šikovný bubeník Mattia Müller zo Šamorína sa okrem jazzu a rocku venuje aj blues. S kapelou The Geriatrix, v ktorej hrá i jeho otec, gitarista Martin Müller, sa na tomto CD v štyroch skladbách prezentujú bluesovo a blues-rockovo rázne, melodicky a s nadšením. Prvé dve pesničky sú covery: Leave My Girl Alone od Buddyho Guya a Tush od ZZ Top. Dve vlastné skladby členov kapely majú zaujímavé texty v slovenčine. Autorom textu pesničky Biely sokol je básnik a textár Ľuboš Zeman a zaspieval si v nej Michal Dočolomanský ml., hudobník a spevák, ktorý hrával napríklad v country kapele Belasí. Pesničku svojím hlasom stvárnil veľmi sugestívne a presvedčivo.
Hudobná formácia Pitný režim, ktorej členovia žijú v Ivanke pri Dunaji, v Modre a v Bratislave, prispela na sampler Bluesová spoločnosť No. 14 štyrmi pesničkami z vlastnej tvorby, jedna z nich, Guitar, je v angličtine, ostatné majú slovenské texty. Skladby plynú v rezkom tempe, s chytľavým rytmom. Texty sú hravé, majú v sebe nenútenosť i posolstvo. Skrátka, posilňujúci a osviežujúci pitný režim. Štúrovský Stone Bridge Blues Band sa prezentuje na 14. sampleri Bluesovej spoločnosti štyrmi skladbami, nahranými na koncerte k 15. výročiu existencie kapely. Tri z nich sú všeobecne známe bluesové štandardy a zaujímavosťou je vlastná skladba s maďarským textom Hétköznapi blues (Blues všedných dní). Z nahrávok je zrejmé, že hudobníci zo Stone Bridge Blues Bandu si hranie a spev na jubilejnom koncerte naozaj užívali. Pri počúvaní ich hudby v štýle Chicago blues som cítila drajv a energiu. Škoda, že, ako sa píše v booklete samplera, kapela Stone Bridge Blues Band v súčasnosti vystupuje len sporadicky.
Na CD Bluesová spoločnosť No. 14 má svoje zastúpenie i východ Slovenska. Ide o power trio Calvados Band z Košíc, hrajúce temperamentný blues-rock. Okrem dvoch prevzatých skladieb It´s Alright, Ma (I´m Only Bleeding) od Boba Dylana a Mr. Banker od Lynyrd Skynyrd) ponúkajú na sampleri i dve pesničky z vlastnej tvorby. Práve tie ich vlastné skladby ma nabudili viac a prispeli k tomu i svojské slovenské texty. S názvom hudobného projektu Story som sa po prvýkrát stretla začiatkom roka 2018 na internetovom portáli Bluesmusic.sk, kde som mala možnosť sledovať videoklip pesničky Bojím sa nočných zvonení. Ako spevák v nej účinkoval hosť projektu Story – veľká osobnosť slovenského jazzu a blues Peter Lipa. Dušou projektu Story je hudobník, textár a publicista Marian Zima. Tvorí vlastné piesne a realizuje ich s pomocou prizvaných hudobníkov a spevákov. Dá sa povedať, že Story je voľné kreatívne zoskupenie hudobníkov, filmárov a iných umelcov.
Na 14. sampleri Bluesovej spoločnosti sa objavili dve skladby tohto projektu a každá vznikla spoluprácou iných hudobníkov. Prvou je pesnička Z knihy receptov, ktorá nie je o varení, ale kritizuje neférové správanie sa politikov. Ako spevák sa v nej predstavil gitarista, spevák, autor piesní a textár Peter „Punto“ Remiš zo známej piešťanskej hudobnej formácie Slniečko. V blues-rockovej pesničke projektu Story si nešetrí hlasivky, spieva v piešťanskom nárečí a pesnička v jeho podaní má správnu dávku úprimnosti a trúfalosti. Druhou skladbou na sampleri je už spomínané blues Bojím sa nočných zvonení. Má úplne inú atmosféru než tá predošlá. Peter Lipa v nej spieva svojím elegantným, noblesným štýlom a text je o večných ľudských obavách a o pochybovaní. Náladu pesničky podčiarkujú i dychové nástroje, ktoré nahral jazzový hudobník Ondrej Juraši. Videoklipy k obom pesničkám je možné nájsť na internete.
V roku 2018 sme si pripomenuli významné životné jubileum Petra Lipu. Preto sa na sampler Bluesová spoločnosť No. 14 dostali ešte dve skladby, v ktorých spieva. Pesničku z autorskej dielne Juraja Turteva Hudba naspieval s kapelou Dura & Blues Club. Spev Petra Lipu ozvláštňuje túto skladbu, ktorú pôvodne poznám ako folk-bluesovú pohodičku. Na sampleri jej dodáva šťavu okrem akustickej a slide gitary aj rytmika a elektrická gitara. 14. sampler Bluesovej spoločnosti uzatvára skladba Starý vlk. Jej videoklip tiež možno nájsť napríklad na slovenských internetových stránkach zameraných na bluesovú hudbu. Zostava hudobníkov vo videoklipe je trochu iná ako zostava hudobníkov na nahrávke. Na tej sa v štúdiovej kapele Mattiu Müllera objavujú známe tváre slovenskej hudobnej scény, ako hráč na klávesové nástroje Peter Preložník, speváčka Svetlana Rymarenko či trubkár Ondrej Juraši. V pesničke Peter Lipa so šarmom a s nadhľadom spieva príbeh lásky staršieho muža a mladej ženy, ktorý sa podľa všetkého nekončí happy endom. Nuž, aj to je blues, tak ako ho vidí textár Ľuboš Zeman.
Nie nadarmo som v názve i v úvode svojej recenzie spomenula vlak. Sampler Bluesová spoločnosť No. 14 som dostala do daru na železničnej stanici a značnú časť tejto recenzie som napísala počas svojich ciest práve týmto dopravným prostriedkom. Opäť sa mi raz potvrdilo, že vlaky si s blues rozumejú. Pevne verím, že niekde na cestách v budúcom roku stretnem i sampler No. 15 a že bude hudobne taký pestrý a zaujímavý ako jeho predchodca.
Ružena Šípková
02/2019