Recenzia: CD The BladderStones – Without Cover

Blues dožlta

Priznám sa, že keď som uvidela obal albumu Without Cover od českej kapely The BladderStones, ktorý vyšiel v novembri 2017 v brnianskom vydavateľstve Indies Happy Trails, aj v súvislosti s názvom tejto hudobnej formácie som si spomenula na pesničku Franka Zappu Don´t Eat The Yellow Snow, v ktorej Eskimáčka upozorňuje svojho malého syna, aby nejedol žltý sneh… Tým chcem povedať, že mi tá žltá farba obalu spestrená kompletnými textami skladieb a sem-tam čiernym kamienkom, pripadá celkom vtipná.

Česká kapela The Bladderstones vydala album Without Cover

Slovné spojenie „without cover“ sa dá preložiť aj ako „bez úkrytu“. Jeden dobrý úkryt sa však tvorcom CD podaril. Nech som hľadala, ako som hľadala, nemohla som sa na obale dopátrať žiadnych údajov o albume, okrem textov skladieb a ich autorov. Napokon som však našla údaje, hoci stručné, vzadu za vloženým cédečkom. Autorom zaujímavej grafiky obalu je Radek Pokorný. Ako som sa dozvedela z rozhovoru Milana Tesařa s Tomášom Frolíkom (Radio Proglas, 13. 12. 2017, cyklus: Jak se vám líbí), názov albumu bol nápad Tomáša Frolíka. Without Cover – Bez obalu, znamená, že svoju tvorbu myslia úprimne, na nič sa nehrajú.

Vonkajší vzhľad je pri hudobnom albume dôležitý, no v prvom rade je to, samozrejme, o hudbe. Kapela The BladderStones hrá na CD v zostave: Tomáš Frolík – gitara, spev, Johnny „No Cash“ Judl – basová gitara, spev a Michael Nosek – bicie. Okrem nich v niektorých skladbách účinkujú aj hostia: David Babka – steel gitara, Ondřej Kříž – elektrický klavír a Ondřej Ježek – scratch. Ondřej Ježek mal na starosti aj mix a mastering albumu a spolu s The BladderStones aj réžiu.

The BladderStones na svojom facebookovom profile uvádzajú, že hrajú hudobný žáner Blues/Crossover/Groove a charakterizujú sa ako Blues crossover power trio. Po tom, čo som si cédečko Without Cover vypočula, mám pocit, že sila to naozaj je. A crossover tiež. Kto čaká čistokrvné blues, bude nad týmto albumom určite krútiť hlavou. Ale blues tu prítomné je, hoci často skryto, v pozadí. Na webovej stránke Radia Proglas sú The BladderStones charakterizovaní ako „bluesrockové trio zo Slaného“. Naozaj hrajú poriadne rázne a v ich hudbe je možné nájsť aj stopy iných hudobných žánrov, napríklad popu a jazz-rocku. Autormi hudby a textov sú väčšinou Jan (Johnny) Judl a Tomáš Frolík, len pri inštrumentálnej skladbe Pro Petra je okrem týchto dvoch hudobníkov spoluautorom i Michael Nosek a pri blues-rockovo upravenej bluesovke Baby Please Don´t Go sú autormi Big Joe Williams, Jan Judl a Tomáš Frolík.

Už v prvej skladbe albumu Without Cover s názvom For Once sa hudobníci do hrania poriadne opreli v rockovom štýle. Je to jediná skladba albumu, v ktorej spieva Tomáš Frolík. Nasledujúca pomalá Another Man vo mne vyvoláva clivú bluesovú náladu. Všetky texty skladieb albumu, okrem jedného, sú v angličtine. Tou výnimkou je skladba Jana (Johnnyho) Judla Životní role, v ktorej sa mu podarilo na ploche krátkeho textu realisticky vykresliť pocit márnosti a zbytočnosti (niečieho) života, podfarbený mierne psychedelickou hudbou. Myslím si, že v textoch kapely The BladderStones na CD Without Cover je bohatý výber bluesových nálad, ako sú nádej (For Once), koniec lásky (Another Man), chuť so všetkým skončiť (Death Wish On My Mind), koniec divoko prežitého života (Runaway) atď. Texty na mňa pôsobia naozaj otvorene a priamo. Veď, ako sa píše na webovej stránke www.bladderstones.eu, toto trio „hľadá tradíciu a osobný príbeh bluesovej hudby v súčasnosti.“ Skladbu Death Wish On My Mind podfarbil hrou na elektrický klavír Ondřej Kříž. Text skladby však mrazí: je o človeku, ktorý vážne pomýšľa na samovraždu. Ale ktovie, možno si to napokon aj rozmyslel.

Zaujal ma i motív čistej a ochraňujúcej lásky k dieťaťu v texte skladby And The Life… Posledná skladba albumu, inštrumentálka Pro Petra, je zo skladieb na CD najdlhšia (9:15 min) a veľmi sa mi v nej páči hra Tomáša Frolíka na gitare. Kapela v nej krásne pracuje s dynamikou. Skladba Too Much mi hudobne znie asi najbluesovejšie z celého albumu, hoci Tomáš Frolík vo svojom texte tejto skladby tvrdí, že určite nie je žiadny typický bluesman. Skladba je temperamentná, rytmická a okrem tria BladderStones a steel gitary Davida Babku sa v nej ozýva aj scratch Ondřeja Ježka. Scratch, pôvodne využívaný v hip-hope, sa mi v tejto skladbe páči, myslím si, že jej dodáva šťavu (a napokon, aj blues patrí medzi hudobné štýly, v ktorých má hip-hop svoj pôvod). Takto sa štýly pekne premiešavajú, približujú a vzďaľujú, a to je dobre, stagnácia nehrozí. Členovia kapely The BladderStones určite nie sú ortodoxní bluesmeni, ale bez pochyby sú sami sebou.

Napokon už len konštatujem: žltá farba vraj symbolizuje vitalitu, imunitu, aktivitu, optimizmus a chuť do života. A to na hudbu kapely The BladderStones veľmi dobre sedí.

Ružena Šípková
Január 2018