Recenzia: CD Kiero Grande – Unorthodox

Prvá tohtoročná novinka na Slovensku

Selfie sú populárne nielen pri fotografovaní ale už aj pri vydávaní cédečiek. Jedným z takýchto selfie, čiže cédečkom vydaným vlastným nákladom je aj debutový album kapely Kiero Grande z Veľkého Kýru, ktorý je zároveň aj prvou tohtoročnou CD lastovičkou na slovenskej bluesovej scéne. Štúdiová novinka nesie názov Unorthodox a ponúka tucet netuctových po anglicky spievaných skladieb z pera frontmana, gitaristu a speváka Adriana Adyho Kelemena. Adymu pri ich nahrávaní v trnavskom štúdiu J sekundoval zohratý rytmický tandem v zložení Robi Gajdošík – basová gitara a Vojtech Száraz – bicie nástroje. Toto sú okrem názvov skladieb a ich minutáže vlastne všetky informácie, ktoré poskytuje až sparťansky jednoduchý booklet cédečka s geometrickým obrazcom na prednej strane. Našťastie obsah je podstatne bohatší.

Recenzia CD: Kiero Grande – Unorthodox

Tri z dvanástich skladieb na novinke, pôsobivá melancholická balada Dig A Hole, rytmom ska šmrncnutá pieseň Different World a môj obľúbený favorit, skladba Rescue Me, sa objavili už pred dvomi rokmi na výberovom CD Bluesová spoločnosť No.10. Pravda, teraz v podaní kapely medzičasom zredukovanej na power trio, znejú oveľa razantnejšie a kompaktnejšie. Aj ďalšie skladby, ktoré sú relatívne krátke a zriedka prekročia 4 minúty, sú zaujímavé a nápadité. Ich spoločným znakom je výborný spev, dominantná melodická gitara s množstvom výrazných riffov a spoľahlivá rytmika. Je to v podstate naživo nahraté štúdiové CD bez veľkých zvukových efektov.

Hudba kapely Kiero Grande má svoj vlastný ksicht, plynie prirodzene, má patričnú náladu a hoci nie je určená pre ortodoxne zameraných bluesových tradicionalistov, nepochybne znamená obohatenie súčasnej bluesovej, respektíve bluesrockovej tvorby na Slovensku. Mimochodom, novinka by sa pokojne mohla volať podľa jednej zo skladieb aj Remedy, lebo jej počúvanie pôsobí ako skutočný liek pre uši zahltené audio smogom z vysielania väčšiny slovenských rádií.

Ady Kelemen a jeho spoluhráči sa s novým cédečkom pridali k nastupujúcej generácii hudobníkov ako Jerguš Oravec, Juraj Schweigert a skupina Butchers, ktorí sa v minulom roku prihlásili o slovo. Podobne ako oni, aj on spieva výborne anglicky, znie moderne a čo je hlavné, nazbierané skúsenosti z hrania coverov pretavil do originálne znejúcej autorskej tvorby. Ako som už spomínal, žijeme v dobách selfie, preto si viem celkom dobre predstaviť, že toto nové cédečko sa bude úspešne uchádzať o možnosť reprezentovať Slovensko v International Blues Challenge v kategórii The Best Self-Produced CD, určenej nezávislým bluesmenom, ktorí si vydávajú svoje cédečká sami.

Moji favoriti:  Remedy, Rescue Me, Living A Lie.

Apríl 2016