Festival Valašský špalíček 2019

Ponúkol pestrú medzinárodnú bluesovú scénu

V dňoch 20. – 22. júna sa uskutočnil v areáli Zámku Žerotínů vo Valašskom Meziříčí už 37. ročník festivalu Valašský špalíček, ktorý patrí k najstarším hudobným festivalom u našich západných susedov. Jeho organizátori sa v posledných rokoch zamerali najmä na komplexnú retro prehliadku hudobných legiend. Pokiaľ v predchádzajúcich ročníkoch na Špalíčku vystúpili The Pretty Things, Arthur Brown, Swinging Blue Jeans, Maggie Bell, Mungo Jerry ale i Matadors, Blue Effect, Collegium Musicum, Framus Five či Prúdy. V tomto roku na festivale „spomienkovo hviezdili“ Marie Rottrová a The Primitives Group z Čiech, SBB z Poľska, JCM z Anglicka a nechýbali ani Peter Lipa, Pavol Hammel a Jožo Barina zo Slovenska.

Festival Valašský špalíček 2019

Festival je síce multižánrový, ale keďže Karel Prokeš, zakladateľ, organizátor, dramaturg a duša Špalíčku v jednej osobe, má slabosť pre blues, súčasťou podujatia bola aj piatková špeciálna bluesová scéna v M-Klube, ktorú som uvádzal. Tá sa začala síce v dosť nezvyčajne skorom čase, už o 15. hodine, no návštevníci, ktorí zaplnili priestory klubu do posledného miestečka, boli svedkami jedinečného intímneho stretnutia so spevákom a multiinštrumentalistom poľskej legendárnej skupiny SBB Józefom Skrzekom. Bolo to ako keby sme boli u neho doma na návšteve. Zaspieval nám niekoľko vlastných skladieb v angličtine i v poľštine a sprevádzal sa pritom iba na akustickom piane a ústnej harmonike. Hodinka ubehla ako voda, dal ešte jeden prídavok a bol koniec.

Festival Valašský špalíček 2019

Program v zápätí pokračoval akustickým vystúpením mladého poľského bluesového speváka a gitaristu Tomeka Kruka. Ten s pomocou rezofonickej gitary prehodil výhybku smerom k delta a country bluesu a vďaka pôsobivej interpretácii skladieb ako Just Your Fool, Deep River Blues či Howlin´ At The Moon sme sa ocitli nielen v minulom storočí ale skoro aj na onej legendárnej križovatke, hoci do polnoci bolo ešte poriadne ďaleko.

Nálada postupne kulminovala a prvú polovicu popoludňajšej bluesovej prehliadky v M-Klube uzavrel americký spevák a akustický gitarista Bob Williams z Oklahomy. Bradatý Američan malého vzrastu, ktorému na pódiu sekundoval v Berlíne žijúci český saxofónista Joe Kučera, výborne spieval a okrem vlastných skladieb zahral aj niekoľko bluesových štandardov, vrátane známej klasiky Big Boss Man od Jimmy Reeda či Hallelujah I Love Her So od Ray Charlesa.

Medzičasom sa zvečerilo a po krátkej prestávke o pol siedmej otvorilo druhú časť programu ďalšie medzinárodné duo – spevák, akustický gitarista a hráč na footstomp Sir Oliver Mally z Rakúska a nemecký gitarista a harmonikár, teda hráč na „mississipský organ“ Peter Schneider. Veľmi sa im do hrania nechcelo, lebo cez spomínanú prestávku sa obecenstvo rozutekalo k iným scénam a keď začínali boli v sále len 3-4 návštevníci. No ich muzika čoskoro prilákala ďalších, klub sa postupne zaplnil a keď končili, nadšení poslucháči si vyžiadali ešte aj prídavok. Takže obaja mohli byť spokojní.

Až potom dovtedajšiu pánsku jazdu prerušila speváčka a gitaristka Vanessa Harbek z Argentíny, ktorá si priviedla so sebou dvoch poľských muzikantov, basistu a perkusionistu a neskôr pozvala na pódium aj Joe Kučeru. Bola to vítaná zmena. Napriek ohlásenému akustickému setu prišla s elektrickou gitarou a na veľké potešenie poslucháčov uviedla sa výborne zahranou gitarovou inštrumentálkou Hide Away od Freddie Kinga. Neskôr k tomu pridala aj ďalšiu Kingovu skladbu I´m Tore Down a Killing Floor od Howlin´ Wolfa, potom svoj poriadne tvrdý elektrický blues občerstvila trochou latiny, no najzaujímavejšie na mňa zapôsobili jej ukážky tanga, vďaka ktorým sa mi rozšíril slovník a k bluesrocku, country bluesu, folkbluesu a podobným štýlovým výrazom pribudla aj novinka – tangoblues.

O úplný záver piatkového bluesového večera v M-Klube sa postaral najznámejší český hráč na ústnu harmoniku a spevák Charlie Slavík a jeho kapela, s ktorou ponúkol štýlovú zmes štýlového jump bluesu a rock a billy.

Blues zaznel aj na špeciálnom podujatí s názvom V4 Workshop, 20 let blues-rockové rebelie v zemích V4 určenom pre stredoškolských študentov a rozličné podoby bluesu sa objavili počas troch festivalových dní aj na dvoch pódiách vonku na zámockých nádvoriach. Nielen už spomínaná poľská kapela SBB v pôvodnom zložení či Vanessa Harbek, ktorej to na veľkom pódiu svedčalo oveľa viac, ale aj Peter Lipa, ktorý sa s harmonikárom Ondřejom Konrádom pripojil k Lubošovi Andrštovi a jeho Energitu a spoločne vyčarovali náhernú spomienku na časy Lipa Andršt Blues Bandu.

Poriadnu dávku elektrického bluesrocku na prvom nádvorí naservírovala aj kapela britského spievajúceho klávesáka Nick Steed Five i Blues Trio brazílskeho gitaristu Big Gilsona a nemal by som zabudnúť ani na prehliadku poľských kapiel, ktorú uviedol neúnavný bluesový propagátor, organizátor a šéfredaktor časopisu Twój Blues Andrzej Matysik. Kapely ako Boogie Boys, Easy Rider či Blues Junkers svojim výkonom len potvrdili prečo má poľský blues v Európe také dobré meno.

Festival Valasský spalicek 2019

Ja som sa najviac tešil na večerný koncert britského power tria JCM, na ktorom dvaja bývalí členovia legendárnej britskej kapely Colosseum, gitarista Clem Clempson a basista Mark Clarke zložili spomienkový hold nedávno zomrelému spoluhráčovi Jonovi Hisemanovi. Clempson i Clarke sa striedali pri mikrofóne a hrali nielen skladby z minuloročného albumu Heroes, ale i staršie veci a nezabudli ani na titulnú skladbu albumu Tomorrow´s Blues, ktorá bola doslova zvukovou čerešničkou na mojej narodeninovej torte.

Festival Valasský spalicek 2019

Text: Bonzo Radványi
Foto: Jindřich Oplt
06/2019