3. lekcia: Rezofonická gitara

Otvorené G - ladenie

Lubos-Bena-Workshop-3

Zvuk rezofonickej gitary ako už napovedá samotný názov je založený na rezonancii nie len vloženého hliníkového rezonátora ale samotná celokovová alebo drevená konštrukcia má značný vplyv na výsledný zvuk nástroja. Rezofonické nástroje nemajú kruhový otvor ako normálna akustická gitara ale zvuk vychádza buď to cez kovový – dierkovaný kryt pod kobylkou alebo z  F- kových alebo guľatých otvorov na prednej strane.

Nakoľko každá časť nástroja má svoj charakteristický zvukový odtieň dokonalé ozvučenie sa stalo akoby celosvetovým problémom. Jestvuje veľa spôsobov ozvučenia ale ja sa budem venovať dvom kombináciám vhodným pre živé vystúpenia.

Rezofonicka-Gitara-Workshop-3

Pre hráčov, ktorí preferujú akustický zvuk je vhodné ozvučenie piezo snímačom, ktorý je zabudovaný v kobylke nástroja s kombináciou použitia mikrofónu. Piezo snímač dovoľuje jednoduchý prenos signálu cez kábel a tým voľný pohyb s nástrojom pri hre. Mikrofón priloženým k F- kovým otvorom sníma viac guľatejší – basovejší zvuk nástroja a naopak u kovového krytu vedľa kobylky dostaneš kovový zvuk rezonátora. Správnym vyvážením mikrofónu a pieza dosiahneš ten pravý autentický zvuk. Tento spôsob je vhodný pre tiché kluby a festivaly.

Rezofonicka-Gitara-Workshop-1 Rezofonicka-Gitara-Workshop-2

Pre tých, ktorým tento spôsob nevyhovuje alebo hrajú v hlučnejších kluboch je vhodná kombinácia elektro snímača a piezo snímača. Piezo zachová typický rezofonický zvuk nástroja a elektro snímač dodá potrebnú farbu a silu ale aj možnosť ďalšieho spracovania tónu cez efektové zariadenia. Inovátorom tohto ozvučenia je česká firma Amistar so svojim vlastným systémom „Duotone“.

Obr.č.4

Otvorené G – ladenie je ďalším vynálezom používaným v klasickom blues. Svoj nástroj nalaď nasledovne od najhrubšej struny D, G, D, G, B, D. Začneme klasickým bluesovým rytmom, ktorý ma pôvod v triolách:  raz-dva-tri, dva-dva-tri …atď. Pri hre palcom jednoducho nezahráme druhu dobu a prvá doba sa nepatrne predĺži.

Takže hráme tempo nasledovne: raz-á-tri, dva-á-tri … atď. Hraj všetko s ťažkým akcentom (prírazom ) na jednotlivé doby, tak akoby si stále chcel dobehnúť rytmus. Po zvládnutí rytmu môžeš pridať hru slidom.

Rezofonicka-Gitara-Workshop-5

 

Snaž sa tóny ohýbať buď to pomocou bottlenecka alebo prstami. Počúvaním nahrávok bluesmanov získaš prehľad o tvorbe tónu a rytmu. Nikdy nekopíruj skladby na 100% . Nechaj si priestor na vlastnú improvizáciu a hra získa postupne tvoj vlastný „feeling“.

Blues ti dovoľuje volne improvizovať, vynechávať rytmus, spomaľovať a zrýchľovať podľa tvojho vlastného pocitu. Práve toto dodá tvojej hre určité napätie a uvolnenosť. Nedovoľ aby sa ti stalo cvičenie prácou lebo nikto ti nepovie „work music“ ale vždy len „play music“.

V nasledujúcom diele si ukážeme gitarové akordy v otvorených ladeniach a použitie rezofonickej gitary ako rytmického nástroja.

Ľuboš Beňa