Tommy Castro & The Painkillers v Bratislave

Do mesta prišiel bluesman

A Bluesman Came to Town (Bluesman prišiel do mesta) sa volá najnovší album gitaristu, speváka a skladateľa Tommy Castra, ktorý v súčasnosti patrí k najúspešnejším umelcom na americkej bluesovej scéne. Vďaka spomínanému albumu bol v tomto roku nominovaný až v šiestich kategóriách na ceny Blues Music Awards. Tieto prestížne ceny udeľuje každoročne Blues Foundation tým najlepším z najlepších a Tommy Castro v máji tohto roku získal až tri z nich. Jednu za spomínanú novinku, ktorá bola vyhlásená za Album roka, ďalšiu za prvenstvo v kategórii B. B. King Entertainer of the Year Award a tretiu získal spoločne so svojou sprievodnou kapelou The Painkillers, ktorej udelili titul Kapela roka.

Tommy Castro & The Painkillers v Bratislave

Pravda, tu nejde o to, koľko cien už Tommy Castro získal (doma, vo vitríne ich má oveľa viac, z toho ešte ďalších 5 Blues Music Awards), ale o to, že takéhoto vysokoceneného „prvoligového“ bluesmana sme mali možnosť počuť minulý týždeň naživo aj na Slovensku. Jednou zo zastáviek jeho aktuálneho európskeho koncertného turné s názvom 30th Anniversary-European Tour 2022, bola vo štvrtok 29. septembra Bratislava, konkrétne Múzeum obchodu v Podunajských Biskupiciach. 67-ročný bluesman z Kalifornie spolu so svojou kapelou The Painkillers ponúkol na svojom skoro dvojhodinovom koncerte skutočné hudobné pilulky nielen proti bolesti ale hlavne na dobrú náladu. Ak som dobre rátal, bolo ich aj s prídavkami pätnásť.


Úvod patril verzii gitarovej inštrumentálky Night Stomp od Alberta Kinga, po ktorej nasledovalo niekoľko najznámejších skladieb z bohatej diskografie asi dvoch desiatok platní, ktoré Tommy Castro nahral v priebehu uplynulých rokov. Najprv rovnomenná skladba z albumu Can´t Keep A Good Man Down z roku 1997, po nej Make It Back To Memphis z CD – Hard Believer (2009) a potom prišla na rad prvá ukážka z nového albumu. Hneď titulná A Bluesman Came To Town. Bol som zvedavý či Castro vytiahne rezofonickú gitaru. na ktorej hral v pôsobivom pilotnom klipe, ale nie. Ako mi neskôr povedal, tú použil hlavne kvôli obrazu. Veď inak by pri živom prevedení chýbal zvuk jeho elektrickej gitary, ktorý dominuje štúdiovej nahrávke. O tom, že vynálezca rezofonického dobra pochádzal zo Slovenska sa dozvedel až odo mňa.

Tommy Castro & The Painkillers v Bratislave

Apropó gitara. Tá bola veľmi zaujímavá. Tommy Castro mi prezradil, že gitaru mu poskladal jeho priateľ. Krk mala z Fender Stratocastra, elektriku z Telecastra s pridaným ďalším snímačom a čierne telo z nejakej inej gitary, ktorej meno som už zabudol. Mala nádherný hutný tón a jej majiteľ, ktorý občas hral len prstami bez plektra, ju hnal bez veľkej elektrárne iba s minimom efekt pedálov do komba značky Fender. Počas koncertu ju odložil len raz, keď ju zamenil za preladený červený Gibson a v cover verzii Dylanovej skladby Gotta Serve Somebody sa prejavil ako excelentný slide gitarista. Ešte predtým ponúkol ďalšie skladby zo svojich starších platní (Ride, The Devil You Know) a vrátil sa k ocenenej novinke pôsobivou pomalou Blues Prisoner.


Na pódiu sme síce videli celkom bežné štvorčlenné obsadenie – spievajúci gitarista, bubeník, basista a klávesák – ale ich hudba až taká bežná nebola. Basista Randy McDonald, ktorý s Castrom hrá už 30 rokov, tvoril s bubeníkom Bowenom Brownom perfektne zohranú rytmiku, ktorá nielenže bleskovo reagovala na signály frontmana ale okrem toho aj spievala vokály a basista dokonca v rýchlej rock and rollovej skladbe, ktorej názov som nezachytil, spieval sólo. Niekoľko pekných sól zahral aj bradatý klávesák Michael Emerson, ktorý dotváral atmosféru nádherným zvukom organu a občasnými klavírnymi vyhrávkami.
Tommy Castro & The Painkillers v Bratislave

Neobyčajne atraktívna a originálna kombinácia moderného elektrického bluesu, klasického rocku a soulu, ba dokonca v jednej skladbe aj rapu (niet sa čo čudovať, veď talking blues bol vlastne akýmsi dávnym predchodcom dnešného rapu) mala veľký úspech. Nečudo, že po záverečnom boogie It Serves You Right To Suffer od John Lee Hookera, pri ktorom si gitarista najprv sadol pred nás na okraj pódia a po chvíli zostal na pódiu sám len s bubeníkom, sme vytlieskali Tommy Castra & The Painkillers späť. Ako prídavok poslúžila s ľahkosťou zahraná organová inštrumentálka od americkej soulrockovej kapely Booker T. & M.G.´s a odpichová verzia starého hitu Gimme Some Lovin´ od Spencer Davis Group.  A Bluesman Came to Town – Bluesman prišiel do mesta a kto nevyužil jedinečnú príležitosť stretnúť sa s ním a s jeho super kapelou, môže len ľutovať. Takáto možnosť sa každý deň nenaskytne.

Bonzo Radványi
Foto: Miro Prachar
12/10/2022