Recenzia: CD B. & The Money Makers

"Blues" With The Feeling

B & The Money MakersPri počúvaní debutového CD kapely B. & the Money Makers mám ešte stále veľmi zvláštny pocit. Pravda, toto nie je obyčajné cédečko. Jeho podtitul by mohol znieť aj Blues With The Feeling. Ale pekne po poriadku.

Kapelu B. & the Money Makers založil pred šiestimi rokmi vo Zvolene Boris Čiampor. Dovtedy dlhé roky hrával na ústnej harmonike so známym ZVA 12-28 Bandom, no keď tento postupne opúšťal bluesové chodníčky, Boris pocítil, že je čas ísť za hlasom svojho srdca  a obklopil sa novými hudobníkmi, ktorí zdieľali jeho obdiv k chicagskemu bluesu. V novej kapele začal aj spievať. A parádne. Dodnes nechápem, kde sa to v ňom zrazu, po toľkých rokoch zobralo.

Boris vedel čo chce a darilo sa mu to aj realizovať. Postupne pribúdali pozvánky, kapela B. & the Money Makers hrala na koncertoch a festivaloch aj mimo Zvolena a účastníci výročnej ankety internetového portálu slovakblues.com ju vyhlásili za Najobľúbenejšiu slovenskú bluesovú skupinu roka 2012. V minulom roku som Money Makers stretol v Uherskom Brode, keď tam hrali ako support medzinárodnej Bluesovej karavány a vtedy mi Boris prezradil, že sa už vážne začali venovať nahrávaniu skladieb pre plánované debutové cédečko. Krátko nato mi poslal e-mail s lakonickou správou, tak ako to vedel len on: „25.6. nahrávame… max. ak sa to posunie o týždeň-dva… B.“.

Všetko sa zdalo byť v poriadku, keď tu o mesiac neskôr ako blesk z jasného neba prišla šokujúca správa o Borisovej nečakanej smrti.  Odišiel 24. júla vo veku len 47 rokov.

B and The Money Makers

Všetci, mňa nevynímajúc, boli presvedčení o definitívnom konci kapely. No stal sa malý zázrak, a tak som po necelom roku bol v poslednú májovú sobotu vo Zvolene účastníkom koncertu znovuzrodených B & the Money Makers. Tí na Borisa nezabudli a zo zachovaných nahrávok zostavili a vlastným nákladom vydali jedinečné cédečko, ktoré v priebehu večera prezentovali a krstili. A dali si na ňom záležať. Novinka má skutočne pekný obal a booklet s fotografiami. No hlavný je jej obsah. Ponúka 13 skladieb, a to nielen od Borisových obľúbencov ako boli Little Walter, Howlin´ Wolf či Muddy Waters, ale aj pôsobivú verziu Low Rider od skupiny War  či Ya Ya od Andersa Osbournea. Kapela na naše pomery neobyčajne dobre šliape, má svoju vlastnú tvár a to tak po zvukovej, ako i po repertoárovej stránke, nahrávky sú mimoriadne vyvážené, výborný a pôsobivý spev, zaujímavé aranže, rytmická pestrosť a dokonca s potešením môžem konštatovať, že zvolenským bluesmenom sa do veľkej miery podarilo v štúdiu zachytiť tú priam nepolapiteľnú energiu, ktorá z nich na koncertoch sálala.

Boris už bohužiaľ nie je medzi nami, ale čo sa stalo, už sa neodstane. A členom B. & the Money Makers treba poďakovať nielen za to, že novým cédečkom postavili Borisovi spomienkový pomníček, ale treba im aj zatlieskať, že našli silu pokračovať ďalej. A kto vlastne sú tí the Money Makers, ktorých môžeme počuť na nahrávkach z nového CD ? No predsa stačí si otvoriť booklet a tam nájdeme ich fotografie: gitaristi Lukáš Hrončiak a Teo Bindas, ktorý aj spieva, klávesák a spevák Martin Vido, basista Vlado Chlebo Chlebničan, bubeník Ivan Šípka a samozrejme harmonikár a spevák Boris Čiampor, ktorého pamiatke je cédečko venované. V booklete novinky môžeme čítať: „Buddy Guy v skladbe Heavy Love spieva I have a love attack. My sme pri nahrávaní cítili – blues attack … a tak boli by sme radi, keby každý, kto si toto CD vypočuje, cítil muziku na ňom tak ako my. Ako Blues With The Feeling.“

Jún 2014